Note explicative: rapoarte analitice asupra muncii de teren 2022

Notele explicative scrise de membrii echipei în noiembrie 2022 își propun să sintetizeze materialul empiric colectat în primii doi ani ai proiectului REDURB în cele 8 orașe selectate: Bârlad, Bragadiru, Brașov, Craiova, Cluj-Napoca, Iași, Reșita, Tg Jiu. Ele constituie trecerea de la faza anterioară a cercetării (munca de teren) la faza analitică și de scriere a capitolelor analitice ale volumului colectiv ce va rezulta anul viitor din investigația “Formarea claselor sociale și reurbanizare prin dezvoltare imobiliară într-o periferie estică a capitalismului global.”

Pe de o parte, aceste sinteze descriu informații statistice și narative colectate din multiple resurse precum:

  • baze de date despre firme din domeniul industriilor și dezvoltării imobiliare (datagov.ro, termene.ro, Monitorul Oficial partea a IV-a);
  • informații statistice despre proprietari și proprietăți (direcțiile de taxe și impozite ale primăriilor);
  • informații statitistice despre fondul locativ local (direcțiile de patrimoniu, și de asistență socială ale primăriilor)
  • informații despre Planuri Urbaniste Generale, Planuri Urbanistice Zonale, și autorizații de construcție (direcția de urbanism a primăriilor);
  • date accesibile în extrasele de carte funciară curente și istorice despre proprietăți imobiliare (Agenția Națională de Cadastru și Publicitate);
  • informații despre privatizare (Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului);
  • legislația privatizării și multitudinea de legi legate de dezvoltarea imobiliară (lege5);
  • date despre firme din domeniul imobiliar cu capital străin și românesc, și investiții străine directe (Oficiul Național al Registrului Comerțului, rapoarte BNR);
  • date despre populație, venituri, fond locativ, statistica întreprinderilor, contribuția diverselor sectoare economice la PIB (INS, Tempo online, Ministerul Muncii și Solidarității Sociale);
  • informații despre contextul economic local și direcțiile de dezvoltare (din documente de strategii de dezvoltare la nivel local, județean, regional și național);
  • date despre credite imobiliare (Banca Națională a României).

Pe de altă parte, Notele explicative conțin analiza preliminară a informațiilor de mai sus, articulând cunoștințele adunate pentru fiecare oraș pe linia marilor subteme ale cercetării REDURB în funcție de particularitățile localităților selectate în vederea ilustrării unor procese mai largi: privatizarea industriilor și restructurarea economiei/ dezindustrializarea ca o condiție a apariției și evoluției noilor dezvoltări imobiliare; dezvoltarea imobiliară ca afacere; dezvoltarea imobiliară ca un proces de (re)urbanizare în orașele antreprenoriale; dezvoltarea imobiliară ca factor al producerii claselor sociale.

Pe lângă faptul că Notele explicative diseminează rezultatele cercetării REDURB, ele sunt un instrument pentru echipa proiectului în demersul ulterior al planificării și realizării analizelor tematice și comparative propuse pentru volumul colectiv.

Bârlad, Bragadiru

Brașov, Cluj-Napoca

Craiova, Iași

Reșița, Tg. Jiu

Rezumat al raportului științific pentru anul 2021

Primul an al cercetării “Formarea claselor sociale și reurbanizare prin dezvoltare imobiliară într-o periferie estică a capitalismului global” (2021-2023) a fost dedicat investigațiilor empirice în cele 8 orașe selectate din România pentru studiu  incluzând orașele magnet regionale (Cluj, Iași, Brașov, Craiova), municipiile mici (Reșita, Tg. Jiu, Bârlad) și un oraș nou creat în extensia capitalei (Bragadiru).

Aparținând unor regiuni de dezvoltare divergente (unele în revenire din crizele ciclice de după 1990, altele afectate în continuare de tendința declinului de toate felurile), orașele noastre se află în stadii diferite ale transformării vechilor platforme industriale (privatizate și falimentate) în noi dezvoltări imobiliare aducătoare de profit investitorilor. Lideri în afișarea unor astfel de schimbări sunt orașele regionale, urmate de Reșița și Bârlad unde am putut observa proiecte imobiliare de acest gen începute de curând, în timp ce în Tg. Jiu – chiar dacă găzduiește câteva noi ansambluri de locuințe -, și în Bragadiru – în ciuda boom-ului său rezidențial – nu s-a dat încă startul regenerării zonelor industriale în această direcție.

Continue reading “Rezumat al raportului științific pentru anul 2021”

Summary of scientific report for 2021

The first year of the research “Class formation and re-urbanization through real estate development at an eastern periphery of global capitalism” (2021-2023) was dedicated to empirical investigations in  8 Romanian cities selected for our study, including regional “magnet cities” (Cluj, Brașov, Iași, Craiova), small municipalities (Reșița, Tg. Jiu, Bârlad) and a new town created in the extension of the capital (Bragadiru).

Belonging to divergent development regions (some recovering from the cyclical crises after 1990, others still affected by the declining trends of all kinds), these localities are in different stages of the transformation of old industrial platforms (privatized and bankrupted) into sites of new real estate development for profit. Leaders in displaying such transformations are the regional cities, followed by Reșița and Bârlad where we could observe recently started real estate projects of this kind, while Tg. Jiu, – even if hosting some new housing complexes -, and Bragadiru – despite its residential estate boom – did not give yet start for the regeneration of industrial areas in this direction.

Continue reading “Summary of scientific report for 2021”

Note de teren Cluj-Napoca [Enikő Vincze și Marina Mironica]

Marea majoritate a producției industriale socialiste în Cluj s-a localizat în fabricile din zona de dincolo de calea ferată, sau în zona industrială de nord. Dar fabrici existau și în cercul întâi din jurul vechiului oraș, care încetul cu încetul s-au încorporat în localitatea crescută în vremea socialismului prin construirea cartierelor muncitorești, azi ajungând chiar să fie considerate zone centrale, căutate ca locații pentru noile dezvoltări imobiliare. Pozele prezentate în aceste note au fost realizate de autoare între iulie – noiembrie 2021. Sursele și anii altor imagini și capturi din Google maps sunt menționate în descrierea acestora.

Continue reading “Note de teren Cluj-Napoca [Enikő Vincze și Marina Mironica]”

Note de teren Brașov [Enikő Vincze]

Marea fostă zonă industrială a orașului Brașov se întinde pe jumătatea sa de est, de la extrema nordică până la sud. Dar, precum descriem aici, au existat fabrici și în celelalte cartiere ale sale, inclusiv în centrul vechi respectiv în noul centru civic. Pozele prezentate în aceste note au fost realizate de autoare între august – octombrie 2021. Sursele și anii altor imagini și capturi din google maps sunt menționate în descrierea acestora.

Continue reading “Note de teren Brașov [Enikő Vincze]”

Note de teren Bârlad [Ioana Florea & Livia Pancu]

Municipiul Barlad nu mai este resedinta a Judetului Vaslui din anul 1968, dar a continuat sa se dezvolte industrial si urban din anii 1950 pana in 1989. La acel moment, in oras erau cateva intreprinderi mari (IRB, FEPA, Vigonia, abrazive Abrom, prefabricate, prelucrare tutun, confectii, ulei, utilaje grele) si o unitate militara importanta, cumuland zeci de mii de muncitori si muncitoare. Intre timp, majoritatea intreprinderilor a fost inchisa, iar cateva au ramas sa functioneze cu capacitate redusa. Pe o bucata din terenul fostei Intreprinderi Rulmentul Barlad (IRB), se deschide in data de 30 noiembrie 2021 Barlad Value Center, o dezvoltare de tip mall a investitorului transnational Prime Kapital (care are investitii imobiliare in mai multe localitati din tara, printre care Iasi, Vaslui, Bucuresti). Aceasta este singura investitie imobiliara de amploare din Barlad si ne intrebam care va fi impactul ei, avand in vedere structura social-economica a municipiului. 

Cateva caracteristici ale acestei structuri: existenta in oras a unor licee, spitale si institutii de cultura importante; plecarea masiva pentru munca in afara tarii, plecarea tinerilor catre Bucuresti, Cluj si Iasi; o densitate mare a orasului (a doua dupa Bucuresti la nivel national), din cauza lipsei de teren extravilan si a limitarilor de teren intravilan; existenta unui sit Natura 2000 in partea de est a orasului, care limiteaza dezvoltarea imobiliara. Structura pe cartiere: vechea “vatra” a orasului reprezentata de cartierele Munteni si Podeni a fost o zona inundabila, motiv pentru care gospodariile cu statut economic mai ridicat s-au mutat treptat pe dealurile din partea vestica a drumului principal; cartierele de blocuri au inceput sa se contureze din anii 1960 (Epureanu, zona centrala, Gara, Confectii si cel mai nou, din anii 1980, cartierul Lirei); conform strategiei de dezvoltare 2018-2025, cele mai multe unitati locative din oras sunt apartamente de bloc, desi sunt si multe locuinte individuale. Zonele industriale erau concentrate in nord, in partea de est a drumului principal (in paralel cu calea ferata), si in sud (alaturi de unitatea militara).

1. Renovari și construcții în etape

In acest context, in cele mai multe cartiere se observa constructii, supra-etajari si renovari de locuinte realizate in ultimele decenii in regie proprie. Unele constructii de locuinte individuale se afla in etape intermediare, ceea ce sugereaza constructia treptata, de-a lungul anilor, pe masura posibilitatilor financiare. Blocurile de locuinte colective sunt reabilitate termic tot din resursele locatarilor, in majoritatea cazurilor fiind facute unitar (blocul intreg), dar in unele cazuri si fragmentat (apartament cu apartament). Este un singur anunt de vanzare de loturi de locuinte (deci un proprietar de teren care vinde catre mai multi clienti), intr-unul dintre cartierele mai noi (zona Bariera Puiesti).

2. Cartierele Mihai Eminescu si Deal II

Sunt cartiere care s-au conturat din anii 2000, cu case mai mari si mai scumpe, realizate in regie proprie. Constructiile continua aici, cartierul Mihai Eminescu avand si un parc nou realizat din fonduri europene si circa 150 de locuinte individuale de dimensiuni mari. In aceasta zona a orasului strazile sunt asfaltate, pe cand in cartierele Podeni si Munteni majoritatea strazilor este neasfaltata. Tot in cartierul Mihai Eminescu este singurul proiect de bloc de locuinte colective aflat in constructie, inceput in anul 2021 (4 etaje, dezvoltator fiind o firma locala de constructii).

3. Zona de Nord – Barlad Value Center

In aceasta zona au functionat fabricile mari de dinainte de 1989 – IRB (care avea la apogeu in jur de 12.000 angajati), FEPA (Elemente Pneumatice si Aparate de Masura, devenita societate pe actiuni din 1991), Vigonia, Prefabricate (unde se produceau materialele prefabricate pentru constructia blocurilor noi din oras).

IRB va fi studiul nostru de caz – pe o parte din terenul fostei IRB fiind amplasata dezvoltarea fondului de investitii transnational Prime Kapital.

Rulmenti SA arhiva 2012 vremeanoua.ro

4. Zona de est / nord-est

La marginea orasului, spre calea ferata, erau amplasate mai multe zone de productie de dimensiune mica si medie, precum statia de betoane, fabrica de ulei (devenita ulterior Mandra, intrata recent in insolventa, scoasa la licitatie publica in mai 2021), vechea fabrica de gheata, atelierele CFR, precum si silozurile de langa gara CFR (in care se adunau cereale pentru intreaga zona inainte de 1989, detinute apoi de omul de afaceri Adrian Porumboiu, care si-a vandut apoi in 2016 mare parte din afacere catre grupul agroindustrial Trans-Oil inregistrat in Republica Moldova).

5. Zona de Sud

Aici functioneaza inca fabrica de confectii, dar cu un numar mult mai mic de angajati/ angajate. In apropiere a fost construit in anii 1980 cartierul de blocuri Confectii. Iar in vecinatatea fabricii se afla unitatea militara, care inca mai are un personal total de circa 1000 de oameni, fiind unul dintre angajatorii principali din oras si detinand terenuri ample (in proprietatea MAPN, care nu vrea sa le cedeze catre primarie pentru noi dezvoltari, conform informatiilor din interviurile noastre).

Tot in zona de sud, inspre est, se afla Lacul Prodana, cu o fosta zona de agrement, acum cu minime amenajari si partial privatizata. In apropiere, se afla cladirile ramase din statia de reparatii utilaj greu (agricol, acum loc pentru mici depozite si reparatii auto), fabrica de prelucrare tutun, fabrica de abrazive (cumparata in 2008 de Vigotex, cu hale demolate in anul 2020) si inca o cladire nefolosita asupra careia inca ne documentam.

Note de teren Bragadiru [Mihail Dumitriu]

Administrativ

Bragadiru a devenit oraș în anul 2006 în urma unui referendum: „Datorită puternicei dezvoltări  şi în urma referendumului organizat în anul 2003, localitatea Bragadiru a fost numită oraş la data de 2 ianuarie 2006, prin Legea nr.415/30.12.2005.”

Până atunci, a aparținut administrativ de Județul Ilfov (până în 1950),  de ce avea să devină sectorul 5 (până în 1968), de Municipiul București (până în 1981), de Sectorul Agricol Ilfov (până în 1989), și din nou de Ilfov. Astfel suprafața atribuită comunei, iar mai târziu orașului, a variat, ajungând, conform datelor de pe Primăria Bragadiru, la 2179 ha (1929 ha intravilan și 228 extravilan). 

Conform unui bilanț teritorial executat pentru PUGul din 2005, Bragadiru deținea 1866 de ha, dintre care aproape jumătate erau ocupate de locuire (47,7%) și  15% de zone mixte: producție și comerț.

Etape în dezvoltarea orașului

În perioada socialistă a fost integrat într-un sistem urban care deservea București, dar foarte posibil existau relații agro-industriale pe zone mai extinse. Comuna a început să se dezvolte de la mijlocul anilor 2000, perioadă care a coincis cu boomul imobiliar din principalele orașe din România. Primele transformări au fost legate de spațiile industriale și refuncționalizarea lor (Fabrica de Margarină).

Cea mai intensă dezvoltare s-a produs pe teritoriul dintre limita administrativă a Bucureștiului și șoseaua de centură, fenomen observat și la celelalte localități din zona periurbană a capitalei, dar și a altor orașe din țară care au cunoscut o urbanizare accentuată și speculativă.

Cartierul Independenței 2001/2020

Zonele care sunt mai apropiate de centrul inițial al fostei comune Bragadiru, s-au transformat prin convertirea zonelor industriale de producție sau depozitare construite în perioada socialistă în zone de comerț, servicii sau mică producție.

Economic

Din punct de vedere al structurii ocupaționale, cei mai mulți angajați pe domenii de activitate, din totalul anului 2011 (1630 angajați), erau implicați în industria farmaceutică, apoi în construcții și industria auto. Totuși, majoritatea lucrătorilor erau împărțiți pe mai multe segmente din comerț și servicii. Cel mai vizibil impact îl are dezvoltarea imobiliară care în ultimii 15 ani a rearanjat teritoriul dintre București și Centură.

Zona e cunoscută și pentru potențialul petrolifer, dar care este și un posibil contaminator al pânzei freatice

Demografic

Din punct de vedere demografic, Bragadiru a avut o creștere a populației în ultimii 20 de ani de 244%. În anul 2020, erau domiciliați la Bragadiru peste 25.000 de oameni.

Geografic și morfologic

Bragadiru este poziționat în partea sud vestică a capitalei în continuarea sectoarelor 5 și 6. Se poate delimita vizual și spațial în trei zone, determinate de traseele importante de circulație și naturale: șos. Alexandriei, șos. Centura București, Prelungirea Ghencea, Râul Sabar, Râul Ciorogârla.

Trecerea de la CAPuri și IASuri la loturi individuale a dus la o fragmentare a terenurilor agricole, care ulterior, intrând în intravilan, s-au transformat în parcele construibile, păstrându-și morfologia – loturi înguste și lungi (curele). Acest lucru s-a întâmplat cu precădere pe bucata din zona 1 dintre șos. Alexandriei și Prelungirea Ghencea.

O mare parte din teritoriul orașului este afectat de inundații, lucru care este accentuat de infrastructura neadaptată la numărul mare de dezvoltări imobiliare. Bragadiru, neavând o stație de epurare, este expus la poluarea pânzei freatice.

Fabrica de Nutrețuri Combinate Sabarul

Fabrica a fost desființată la începutul anilor 90, iar pe terenul acesteia au fost construtie hale care au fost închiriate pentru mica producție. Fabrica alimenta multiplele crescătorii de animale din jurul Bucureștiului, dar nu numai. Construcțiile principale ale fabiricii au rămas în picioare, deși abandonate. Peste drum de FNC Sabarul, o fostă anexă industrială (parc auto), a fost diversificată în funcțiuni: magazin de piese auto, spălătorie auto, service.

Fosta fabrică de nutrețuri combinate și un spațiu adiacent auxiliar – 2001/2020

Fabrica de Bere Fulgerul Bragadiru

SC Fulgerul SA Bragadiru a fost desființată la începutul anilor 2000 ca urmare acumulărilor de datorii post privatizare. Pe lângă bere, fabrica mai producea spirt, lichior, drojdii ș.a. Se pare că fabrica folosa materii prime rezultate din prelucrarea cerealelor la Fabrica de Nutrețuri Combinate Sabarul. La începutul anilor 2010 a fost demolată, o mare parte din suprfața platformei a fost transformată într-un centru comercial cu piață, două supermarketuri (Lidl, Kaufland), restaurant etc. Pe partea rămasă mai funcționează un centru de reciclare.

Fabrica de bere Fulgerul Bragadiru – 2001/2020

Fabrica Margarina

Pe locul fostei fabrici de margarină funcționează în prezent fabrica de medicamente Laropharm, fabrica de dulciuri Bomboniera, și alte câteva mici producții (mobilă, tâmplărie etc). Nu este foarte clar încă dacă fabrica a funcționat vreo-dată, dar ea a fost utilată complet și testată pentru producție. În spatele fabricii, fără să fie evidentă o legătură, a fost o zonă industrială, actualmente demolată.

Fabrica de margarină – 2001/2020

Zona Industrială – Șoseaua de Centură

În zona șoselei de centură, singura fabrică rămasă funcțională din perioada socialistă este fabrica de oxigen. Celelate spații de-o parte și de cealaltă a șoselei au fost refuncționalizate. Peste drum de fortul Bragadiru se pare că a fost o fabrica de prefabricate din beton care în anii 80 a trecut în administrarea Antrepriză generală de construcții-montaj București. În acest moment sunt hale de ambalare cereale, producție cofraje, un centru de reciclare, spațiu logistic de curierat.

Zona industrială de pe centura București – 2001/2021

Note de teren Craiova [Ioana Vlad]

Producția industrială a Craiovei s-a concentrat, începând cu perioada socialistă, pe două mari platforme industriale care parțial și-au păstrat această funcție până în prezent: platforma de est și platforma de vest. Punctul de plecare al procesului socialist de industrializare l-au reprezentat micile ateliere, fabrici și mori construite la sfârșitul secolului XIX și începutul secolului XX care, pe măsură ce orașul s-a extins către cele două mari zone industriale din est și vest, au devenit locații centrale și semi-centrale, de interes pentru dezvoltarea imobiliară rezidențială și comercială în ultimele două decenii. 

Continue reading “Note de teren Craiova [Ioana Vlad]”

Note de teren Iași [Ioana Florea & Livia Pancu]

Iasiul este al doilea oras din tara dupa marimea populatiei. Mai mult, este unul dintre putinele orase a caror populatie a crescut in ultimele decenii. De asemenea, localitatile limitrofe au devenit tot mai populate in ultimii ani. Dar Iasiul nu a fost mereu asa, la ultimul recensamant din anul 2011 nefiind in fruntea clasamentului. Cateva procese de transformare urbana au avut loc de atunci si au dus la aceasta situatie, printre care: finalizarea unei mari dezvoltari imobiliare in centrul orasului, chiar in anii de austeritate de dupa criza din 2008; cresterea pietei imobiliare locale, pe acest prim val; dezvoltarea industriei ITC si outsourcing, odata cu cresterea economica inceputa in anii 2014-2015; un val de migratie din Republica Moldova. Cu toate acestea, in anul 2019, care a fost un an record pentru constructia si livrarea de locuinte noi (la un nivel national similar anului de boom imobiliar pre-criza din 2008), Iasiul se afla in plutonul oraselor care livrau peste 1000 de locuinte, alaturi de Brasov, Sibiu, Bragadiru, Craiova, Oradea, dar la distanta mare de Constanta, Timisoara, Cluj-Napoca (cu peste 4000 locuinte livrate) si Bucuresti (cu circa 14.000 locuinte livrate, conform datelor Profit.ro https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/real-estate-constructii/sectorul-rezidential-va-incheia-2019-cu-cele-mai-bune-rezultate-din-istoria-moderna-19194497). Ceea ce ne arata ca este in continuare presiune de crestere a pietei rezidentiale in Iasi, dupa cum vedem in multitudinea de proiecte imobiliare in dezvoltare si dupa cum au spus mai multe persoane si in interviurile noastre.

Continue reading “Note de teren Iași [Ioana Florea & Livia Pancu]”